fredag 8. august 2014

Tre år etter

Tre år har gått. Tre år siden jeg tok valget som forandret livet mitt. Jeg var fast bestemt på at det nye verktøyet og jeg skulle bli et godt team. Det ble vi. 




Det er ikke så mye å tilføye i forhold til oppdateringen "To år etter". Alt går fortsatt like fint. Ingen komplikasjoner, bortsett fra noen tøffe førsteuker (finnes i innlegg fra 2011). Vekten har stabilisert seg, BMI 22,6. Vekten har en variasjon på ca. 2 kg. Dersom jeg ikke passer på å spise regelmessig kan jeg øke litt i vekt, så da må jeg regulere meg tilbake til flere måltider. Jeg merker at jeg har plass til mer mat nå, men holder meg til omtrent like mengder som før, likevel.





Jeg tar ingen faste medisiner mer. Det kunne jeg slutte med ganske raskt etter operasjonen. Jeg trener 1-3 ganger i uken, og det er godt å kjenne at kroppen fungerer. Jeg trente som overvektig også, men det er helt klart forskjell på opplevelsen før og nå. Jeg har til og med blitt en jogger. S E I E R !





Jeg holder meg fortsatt unna de største sukkerbombene, og jeg savner det ikke i det hele tatt. Det er bare deilig at det er et avsluttet forhold. Det som før har skapt meg så mange problemer. Akkurat det var - for meg – den klokeste avgjørelsen jeg tok som nyoperert; at kroppen skulle få hvile fra sukkerbombene (godteri, bakverk, kjeks, desserter, kaker) noen måneder etter operasjonen. Etter at det verste suget hadde gitt seg, så kjente jeg hvor fantastisk deilig det var og ikke ha noe forhold til det. Jeg spiser snacks og nøtter, da det aldri har vært et stort problem å forholde seg til. Jeg må - som uopererte - passe på at det ikke blir for mye snacks, for da øker vekten.


Kaffe latte med soyamelk og kanel er for øvrig den beste kosen jeg kan få. L Y K K E !   




Jeg er glad for at jeg var modig nok til å ta det valget jeg tok.
Jeg er takknemlig for verktøyet jeg "fikk".
Jeg er lykkelig over et lettere og friskere liv.
Jeg er stolt av meg selv for at jeg fra første dag tok grep.
Jeg er stolt for at jeg fortsatt holder vekten, for nå er det min egen innsats som gjelder.




Dersom dette er noe du vurderer, bruk tid på avgjørelsen din. Jeg har kun positive erfaringer, men det er viktig å huske på at ikke alle er like heldige. Det kan oppstå komplikasjoner, både under operasjonen og i tiden etterpå. Det viktigste rådet jeg kan gi, er at du starter endringene helt i starten. Jeg kan ikke si det ofte nok. I begynnelsen vil du gå ned i vekt uansett hva du spiser. Også om du spiser sukker og finner ut at du tåler det fint. Men, det kommer en dag du skal greie å opprettholde vekten selv. Man kan fint spise seg overvektig igjen, selv etter et slikt inngrep. 


Dersom du velger operasjon: 

Ta grep fra starten. Du får ikke en bedre mulighet enn denne.




Jeg kjøpte min operasjon hos Aleris i Oslo. De kan dette. Jeg har kun fine ting å si om Aleris og de som jeg har vært i kontakt med der.  

 N o r m a l v e k t i g - et deilig ord!




"Det er umulig", sa stoltheten.
"Det er risikabelt", sa opplevelsen.
"Det er meningsløst", sa fornuften.
"Gi det en sjanse", hvisket hjertet.
  


Jeg er glad jeg gjorde det. Ga det en sjanse. Og grep den.



 

1 kommentar:

  1. Hei! Tusen takk for at du vil dele dette ! Det er fantastisk å høre at det går bra. :)

    SvarSlett